اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران معتقد است : آلودگی صووتی سبب افزایش پرخاشگری شهروندان تهرانی می شود و 80درصدبوق خودروها کاملا غیر ضروری است .

بلدیه - دکتر رحمت الله حافظی با بیان این که  آلودگی صوتی اثرات مخربی بر روح و روان انسان ها می گذارد به بلدیه گفت : بر اساس مطالعات صورت گرفته این مساله بر حیوانات و گیاهان نیز تاثیر منفی دارد. آلودگی صوتی سبب اثرات مخربی در افراد و حتی خانواده ها می شود چرا که به مرور موجب کاهش آستانه تحمل در انسان ها می شود و موجب شده تا فرد پرخاشگر و تهاجمی شود حتی در روند آموزش نیز تاثیر منفی دارد به طوری که در سطح یادگیری اختلال ایجاد کند . همچنین فردی که در معرض آلودگی صوتی قرار دارد می تواند محیط آرام خانه را ناآرام کند.

وی ادامه داد :برای حل این معضل باید منابع آلاینده را شناسایی کنیم و با آن برخورد جدی داشته باشیم . برای نمونه یکی از این منابع الاینده مهم موتورسیکلت ها و صدای بوق خودروها است البته نباید در این میان از صدای ایجاد شده توسط پروژه های عمرانی و ساخت و ساز و عملیات گودبرداری در شهر تهران به راحتی عبور کرد که توسط خودروهای سنگین برای حمل مصالح عمدتا در شب صورت می گیرد.

رییس کمیسیون سلامت اضافه  کرد: شورای شهر تهران برای کاهش آلودگی صوتی در شهر در برنامه پنج ساله دوم شهر تهران برنامه هایی را در دستور کار قرار داده است در همین راستا تردد موتورسیکلت ها از ابتدای سال 94 در محدوده در منطقه 12 (بازار) ممنوع است و این ممنوعیت در یک برش زمانی مشخص در تمامی شهر اجرایی خواهد شد تا زمینه استقبال مردم از برای خرید موتورسیکلت های برقی فراهم شود. شهرداری تهران نیز مکلف شده است تا شرایط برخورداری مردم از این نوع موتورسیکلت ها را فراهم سازد  البته دولت نیز باید تعرفه واردات موتورسیکلت برقی را کاهش دهد تا ورادکنندگان تمایلی برای این کار داشته باشند.

 چراکه حداکثر آلودگی صوتی موتورسیکلت به طور استاندارد باید 45 دی سی بل باشد در حالی در کشور ما این آلودگی 90 دی سی بل است.

حافظی با تاکید بر این که  80 درصد بوق  خودروها کاملا غیرضروری است و برحسب عادت صورت می گیردگفت:  برای بوق خودروها و موتورسکیلت ها 22 کاربری تعریف شده است که شامل سلام دادن، باز کردن درب پارکینگ، اطلاع از موضوعی، نشان دادن خشم و پرخاش خود به عابر و یا خودروی مقابل و .. است. این کار با فرهنگ سازی کاملا قابل حل شدن است در واقع بیشتر بوق ها برای تعجیل راننده است.

وی افزود: بر اساس تجربیات کشورهای پیشرفته آلودگی صوتی به سهولت قابل حل شدن است. تجربه جدیدی برای آن لازم است.  می توانیم از کودکی به فرزندانمان آموزش های لازم را فرا دهیم یا اینکه پشت خودروهای عمومی شهر از جمله تاکسی  ها برچسب "بوق زدن ممنوع" حک شود. در واقع با کارهای بسیار مقدماتی و آسان این آلودگی قابل است همچنین باید شهرداری نظارت خود را برای پروژه های عمرانی و ساخت وساز به منظور کاهش صدای حمل و جابجایی مصالح بیشتر کند.

اما در پایان باید صدا و سیما با ساختن کلیپ های آموزشی کوتاه عواقب آلودگی صوتی  همچنین راهکارهای کاهش این آلودگی را آموزش دهد.

تاریخ انتشار : پنج شنبه, 23 مرداد 1393

مطالب مرتبط :

موتور سیکلتها عامل 49 درصدآلودگی صوتی و 25 درصد آلودگی شیمیایی هوای تهران

موتورسيکلت‌ها 6 برابر خودروها آلودگي هوا و 2 برابر آلودگي صدا توليد مي‌کنند

 آغاز ثبت نام برای موتوسیکلت برقی

 بی باک رونمایی شد

پر سر و صداترین مناطق تهران/ خودرو و موتورسیکلت متهمان اصلی آلودگی صوتی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ جمعه 21 آذر 1393برچسب:آلودگی صوتی,بوق,خودرو,موتورسیکلت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.